چهل ویژگی یک دانش آموز خلاق!

چهل ویژگی یک دانش آموز خلاق!

نویسنده: کاوه حسین آبادی - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴

دانش آموز خلاق ایده ها و نظارت خود را بدون ترس و خجالت در کلاس مطرح می کند.

برای مسائل راه حل ها و پاسخ هایی تازه و متفاوت از سایر دانش آموزان ارائه می کند.

به فعالیت های هنری علاقه زیادی دارد و در این زمینه تجربه و مهارت کسب کرده است.

در بیشتر مواقع ایده ها و راه حل های گوناگونی نسبت به سایر هم کلاسی های خود پیشنهاد می کند.

قادر است با طنز پردازی ها و شوخی های جالب دیگران را شاد کند.

تمایل زیادی به تغییرات نظرات معلم و یا مطالب کتاب دارد.

در کلاس اغلب سوالاتی غیر عادی و گاه عجیب و غریب می پرسد.

علاقه زیادی به نقاشی و ترسیم افکار و ایده های خود دارد.

قدرت انتقادپذیری بالایی دارد و هر نظر و عقیده ای را به راحتی نمی پذیرد.

گاهی به خاطر بیان نظرات و ایده های عجیب و غریبش در نظر دانش آموزان دیگر فردی غیر عادی جلوه می کند.

از قوه تخیل خوبی برخوردار است.

معمولاً در کلاس با آب و تاب صحبت می کند وسعی می کند ایده هایش را با جزئیات کامل شرح دهد .

دارای ابتکار است و غالباً ایده ها و پاسخ های منحصر به فرد ارائه می دهد.

حساس، باریک بین و نکته سنج است.

بسیار فعال است و در یک لحظه به چند طرح و ایده در زمینه های مختلف فکر می کند.

به تجربه و آزمایش علاقه فراوانی دارد.

در نفوذ و تاثیر گذاری بر دوستان خود از توانایی برخوردار است.

طرد شدن و عدم تائید دیگران را به راحتی قبول می کند.

به مطالعه موضوعات متنوع و گوناگون علاقمند است و زمان قابل توجهی را به این امر اختصاص می دهد.

از اطلاعات عمومی بالایی برخوردار است و سعی می کند که از آن ها استفاده عملی و کاربردی کند.

جزئیات را می گوید و رفتارهایش را به نمایش می گذارد.

مطرح شدن را می پسندد.

دنبال سوژه می گردد تا برنامه ریزی کند.

در اثر یک اکتشاف ابراز هیجان می کند.

از روی ابتکار شخصی یاد می گیرد.

عادت به گلچین و وارسی منابع مختلف ( کتاب، تلویزیون، سوال از استاد، رایانه و …)

به وسایل اطراف خود بیشتر از دیگران دقت دارد.

مستقل عمل می کند و حس استقلال طلبی بالایی دارد.

از شور و نشاط و مشغولیت های شدید جسمانی برخوردار است.

دقت نظر فوق العاده و الگو برداری در نگاه ها را به خوبی انجام می دهد.

از نظرات و اشیاء برای دست یابی به یک هدفی معین استفاده می کند.

میل به اطلاع یابی و کشف احتمالات دارد.

به چیستان و معماها و یافتن پاسخشان علاقه نشان می دهد.

به چیزی که در تلویزیون، رایانه و سایر رسانه ها نشان داده می شود، فکر می کند.

الگوهای اختراعی دانشمندان را مطالعه و بررسی می کند.

روابط ریاضی را برای ایجاد رابطه جدید دست کاری می کند.

به فشرده سازی و خلاصه نویسی مطالب علاقه دارد.

میل شدیدی به اطلاع یافتن از امور دارد و از صحبت کردن در مورد کشفیات دیگران لذت می برد.

سوالات عجیب و غیر معمول بالاتر از سطح علمی و سن دانش آموزان مطرح می کند.

کارها را بعد از اتمام شدن وقت نیز ادامه می دهد( نقاشی کردن بعد از زنگ تفریح ، گوش دادن به موسیقی و …).

منبع : کتاب نوجوان من و دنیای او …

تهیه: علیرضا نوابی

کاوه حسین آبادی

کاوه حسین آبادی هستم مدیر دبیرستان متوسطه اول سما واحد کازرون امیدورارم مطالبی که در سایت دانش آموز خلاق قرار داده میشود بتواند برای شما عزیزان مفید باشد. منتظر نظرات سازنده شما هستیم.